A Ferrarinál az incidens ellenére sem lesz újra nyalókás ember
A Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali meg van győződve arról, hogy a Valenciában történt incidensek után sincs szükség arra, hogy a maranellói gárda visszatérjen a nyalókás ember alkalmazásához a boxutcában. Az Európa Nagydíjon a Ferrari finnje, Kimi Rí키ikkönen második szervizelésére érkezett, amikor nagy igyekezetében a megengedettnél korábban indult el, és magával rántotta a tankolócsövet tartó szerelőt, aki szerencsére csak könnyebben sérült meg. A finn ugyanis ekkor akarta egy rövid kiállással megelőzni a McLarenes Heikki Kovalainent, akitől a 4. helyet szerette volna elvenni.
Mindemellett Felipe Massa esetében is volt egy kis zavar a boxutcában, a brazilt ugyanis korábban, szintén a 2. kiállásnál kissé figyelmetlenül engedték el, és emiatt majdnem összeütközött a Force India pilótájával, Adrian Sutillal. Az eset miatt a Ferrarit 10 ezer euróra bírságolták a futam után.
Az olasz csapatnál egyébként a többi istállóval ellentétben nem egy úgynevezett nyalókás ember irányítja a pilótákat, hanem egy elektronikus berendezés, ami az autó felett van elhelyezve. A valenciai esetek után többen is úgy vélték, hogy a Ferrarinak talán vissza kellene térnie a hagyományos módszerhez. Stefano Domenicali csapatfőnök azonban nem ért egyet ezzel a javaslattal.
A berendezést vezető beosztásban lévő szerelők működtetik, ők nyomják meg a gombokat, és így adják a piros, illetve zöld jelzéseket a versenyzőknek. A zöld fény felvillanásakor hagyhatják el a szervizelés helyét a pilóták. Domenicali a futam után azt is elmondta, hogy külön egy szerelőnek csak az a dolga, hogy késleltesse a szabad jelzés felvillanását, amennyiben úgy látja, hogy a versenyző nem tud biztonságosan kihajtani a boxból.
Rí키ikkönen egyébként elismerte, hogy figyelmetlen volt, és emiatt gázolta el a szerelőt, de Domenicali is leszögezte, hogy biztonságos az elektronikus rendszer: "Amikor piros a lámpa, akkor piros a lámpa, olyan mintha a nyalókát még nem emelték volna fel"- idézte a csapatfőnököt az
f1-live.com.
Valencia Ferrari-győzelemmel és - pokoljárással debütált
őriási várakozás előzte meg az idei Forma-1-es Európa Nagydíjat, ami nem is csoda, hiszen a mezőny első ízben vendégszerepelt a vadonatúj valenciai utcai pályán. A futam a vártnál egy fokkal talán lagymatagabb lett, de dráma volt ezúttal is. A futamot a mérföldkőhöz érkező Felipe Massa nyerte. Az Európa Nagydíj - bármennyire is közhely - ugrás volt az ismeretlenbe. A mostani hétvége előtt ugyanis a Forma-1-es mezőny semmiféle kézzelfogható adattal nem rendelkezett a teherkikötőben felépített pályáról, pusztán néhány szimuláció, valamint a tesztversenyen mások által megszerzett tapasztalatok voltak a csapatok segítségére.
íí‚Âgy a pénteki szabadedzések az ismerkedés jegyében teltek. A pilóták többsége szimulátor segítségével már szerzett némi virtuális tapasztalatot az aszfaltcsíkról, az első tréningen pedig lehetőségük volt összevetni azt a valósággal.
A tanulási folyamatot nehezítette, hogy az új, tükörsima aszfalt igencsak poros volt, tehát a tapadás eleinte meglehetősen alacsony volt. A pilóták azért megoldották a feladatot különösebb incidens nélkül, egyedül David Coulthard amortizálta le autóját, de szerencsére a korelnök esete sem volt komoly.
A leggyorsabban viszont Sebastian Vettel sajátította el a tananyagot, ami nem is csoda, hiszen a szupertehetség nemrégiben még ténylegesen az iskolapadot koptatta. Arról nincs információnk, hogy ott milyen sikereket ért el, de a valenciai pályán jelesre vizsgázott, az első másfélórás tréning után ő birtokolta a legjobb köridőt.
A sok pilóta által leginkább az észak-amerikai utcai versenypályákhoz hasonlított, betonfalakkal körbevett ringen a Toro Rosso másik sofőrje, Sébastien Bourdais is elemében volt. Mondhatjuk, hogy a francia hazai pályán mozgott, hiszen ő a ChampCar szériában, ahol mindenkit leiskolázott, sokszor versenyzett hasonló típusú pályán.
Persze az élcsapatok versenyzői sem tűntek el, a McLaren és a Ferrari sofőrjei ott ólálkodtak az élmezőnyben, közülük Kimi Rí키ikkönen volt a "leggyengébb", a finn csak a hetedik időt autózta.
A délutáni edzésen már javultak a körülmények, ezzel párhuzamosan pedig a köridők is, sőt, Rí키ikkönen is. A ferraris világbajnok az élre ugrott, ahol szinte az utolsó pillanatokig Fernando Alonso tanyázott. A renault-s versenyző részsikere némi lelkesedésre adott okot a madridi légikatasztrófa miatt igencsak szomorú spanyol közönségnek.
A kvalifikáció előtti, szombati szabadedzéseknek egyébként sincs túl nagy jelentőségük, ez pedig különösen igaz volt a mostanira. Robert Kubica mögött a Williamsek által közrefogott Bourdais futotta a legjobb időket, a többiek vélhetően pusztán bemelegítésre használták ezt az egy órácskát.
Vettel ismét megmutatta, miért is jósolnak neki szép jövőt
A kvalifikáción Sebastian Vettel ismét reflektorfénybe került. A német szenzációs volt, olyannyira jól szerepelt, hogy a harmadik etapnak pole pozícióra esélyesként vágott neki! Végül azonban a legelőkelőbb rajthelyezésekről lemaradt, de így is egyéni legjobbját jelentette a hatodik helyezés. Előle a vb-pontverseny legjobbjai rajtolhattak, így egy rossz szó sem érhette a ház elejét. Az ifjonc utólag bevallotta, rontott utolsó gyors körén, tehát lehetett volna még jobb is, de emiatt ő sem kesergett.
A pole pozícióért folytatott versenyben az utóbbi időben Kimi Rí키ikkönen egyszer sem tudott labdába rúgni, ezúttal sem volt ez másként. A finnt hárman is megelőzték, így csak Kubica mellé kvalifikálta magát a második sorba. Az első rajtkockáért - amelyet a szervezők időközben áthelyeztek az ideális, és éppen ezért kevésbé poros ívre - Felipe Massa és Lewis Hamilton vívott meg egymással, és ezúttal a brazil nyerte kettejük meccsét. A 100. nagydíjára készülő Massa tehát kiváló előjelekkel várhatta a jubileumot.
Massa diadalmenete
A vasárnapi rajt előtt már sokkal többet tudtunk a pályáról. Kiderült például, hogy az előzetesen beharangozott több előzési pont közül egyik sem rejt valós lehetőséget a pozíciószerzésre, így a kvalifikációs eredmények felértékelődtek.
A többség azonban még ekkor is biztos volt benne, hogy a biztonsági autó sofőrje, Bernd Maylí키nder zsúfolt délután elé néz, ez pedig zűrös körülményeket és kiszámíthatatlan versenyt ígért. A felfokozott várakozásokhoz képest az első Valenciában megrendezett Forma-1-es Európa Nagydíj majdhogynem unalmas lett, persze azért volt látnivaló így is.
A rajtnál a mezőny simán eljött, mindenki tartotta pozícióját az élmezőnyben, egyedül Heikki Kovalainen lépett egyet előre Rí키ikkönen kárára, az élen pedig Massa hamar elkezdte hízlalni előnyét Hamiltonék előtt.
A rajtnak azért volt egy kárvallottja, és az éppen Fernando Alonso volt, aki a rosszul sikerült időmérő után nagyon elszántan vágott neki az 57 körnek, de Kazuki Nakajima hátulról felöklelte. A Renault szerelői nem tudták megjavítani a hátsó szárnyát teljesen elvesztő versenyautót, Alonso számára így idei második és egyben utolsó hazai futama is kieséssel ért véget.
A futam innentől kezdve csendes mederben csordogált, bár a figyelem egy pillanatra sem lankadt, hiszen egyik pillanatról a másikra, egy esetleges balesettel minden megváltozhatott volna a teherdaruk között kígyózó pályán.
A pilóták azonban hiba nélkül autóztak, és a kerékcserék első köre sem hozott változást, egyedül Trulli tudta megelőzni az addig előtte autózó Vettelt. Timo Glock is szépen felzárkózott, a német ugyanis egykiállásos taktikát választott, így törvényszerű volt, hogy előrébb lép a 13. helyről.
A többiek viszont a rajt után kialakult sorrendben vonatoztak tovább, az előzés gondolata látszólag senkiben sem fogalmazódott meg. Illetve ez nem teljesen igaz, David Coulthard ugyanis még a verseny elején bevállalt egy manővert, de a skót számára nem sok babér termett, nekikoccant Adrian Sutilnak, majd megpördült. Igaz, folytatni tudta, de ezek után ő is belátta, felesleges ficánkolni.
A második szervizkör elsősorban a Ferrariról szólt. Az olaszok garázsa előtt mindkét pilótával problémák adódtak. Előbb Massa érkezett, aki simán vissza tudott állni az élre, így kapkodniuk sem kellett. Ennek ellenére a brazilt kissé figyelmetlenül ráengedték a már kifelé hajtó Sutilra. A koccanás szerencsére elmaradt, de a versenybíróság tetszését nem nyerte el a balesetveszélyes jelenetsor, ezért vizsgálni kezdte az ügyet.
Sutil Massa előtt tért vissza a pályára, de gyorsan elengedte a futamgyőzelemre hajtó brazilt. Ennek tehát nem lett következménye, de a futam után kiderült, hogy a csapat 10.000 eurós büntetést kapott a baki miatt.
Hat körrel később érkezett Kimi Rí키ikkönen, aki addig Kovalainen mögött autókázott, és esélye sem volt előrébb kerülni. A címvédő nyilván a boxban akart előnyt kovácsolni magának, ám a nagy akarásnak nyögés lett a vége. Kimi egy szemernyivel előbb indult a kelleténél, és magával rántotta a tankolást vezénylő szerelőjét, akit a tankolócső a földre rántott, ráadásul a kerék is megtolta hátulról. Néhány másodperc után aztán a finn is folytathatta útját, de pechjére nemhogy előnyt nem tudott szerezni mclarenes honfitársával szemben, de még Jarno Trulli is elment mellette, így már csak hatodikként folytathatta. Ezzel azonban még nem volt vége Rí키ikkönen kálváriájának. A finn két kört ha megtett a gyatra kerékcsere után, visszapillantó tükrében máris sűrű füstfelhőt pillanthatott meg, amely a lelkét kilehelő Ferrari-motorból csapott fel. Ezzel a döcögős hétvége csúfos véget ért. Rí키ikkönen idén már harmadik hétvégéjét zárta pont nélkül, ezzel pedig újra nehéz helyzetbe került összetettben.
'http://java script: OpenPictureGallery(']
A hibáját elismerő bajnok persze elmondása szerint nem tört meg - a tavalyi események után hihetünk is neki -, a hátralévő hat futamon pedig még valóban van esélye a javításra, bár ehhez látványos formajavulásra lesz szüksége.
Az élen mindeközben a Ferrari erőforrásának megbízhatatlansága miatt három hete már csúnyán pofára eső Massa szélsebesen száguldott a győzelem felé, de magyarországi emlékei és Rí키ikkönen mostani esete után bizonyára meg sem fordult a fejében, hogy már csak sétagalopp lesz a számára a hátralévő néhány kilométer.
A sors azonban ezúttal kegyes volt a dél-amerikaihoz, aki ráadásul 100. Forma-1-es versenyén nyert Valenciában, így öröme még szebb lehetett.
A kockás zászló előtt Hamilton haladt el másodikként, Kubica lett a harmadik. Mindketten a rajtpozíciójukban értek célba, ám nem volt unalmas versenyük, mivel a brit náthásan és beinjekciózva vezetett, a lengyel pedig egy nejlonzacskóval vívott ádáz csatát még a verseny elején. Kár, hogy a szurkolóknak egyik tett sem volt kifejezetten látványos...
Kovalainen negyedikként hasított át a célvonalon, tehát azok után, hogy a rajtnál valami véletlen folytán legyorsulta Rí키ikkönent (a mclarenes nem a jó rajtjairól híres), nála is megállt a tudomány, Kubicát megközelíteni sem tudta.
Jarno Trulli a Toyotát az 5. helyen gurította át a célvonalon, mögötte pedig Rí키ikkönen balszerencséjének haszonélvezői következtek. Vettel a kiváló hatodik helyet csípte el, Timo Glock újabb két ponttal és remek versenyzéssel nyomatékosította, hogy helye van a Forma-1-ben, nyolcadikként pedig a legutóbb 105 napja, Törökországban pontot szerző Nico Rosberg végzett.
A pontversenyben továbbra is Hamilton vezet, csak éppen már Massa, és nem Rí키ikkönen előtt. A brit előnye 6 illetve 13 pont a két ferraris előtt, de Kubica is csak 15-re van tőle. Az ötödik helyen immáron Kovalainen tanyázik, aki megelőzte Heidfeldet. A konstruktőrök között továbbra is a Ferrari az éllovas, de már csak nyolc pont az előny.
'http://java script: OpenPictureGallery(']
Sokak szerint az idei már csak róluk szól...
Valenciában 17 pilóta ért célba, vagyis mindössze hárman estek ki. A pályán történt előzéseket egy kezünkön meg tudnánk számolni, és a sokak által biztosra vett biztonsági autós fázisok is elmaradtak. Az Európa Nagydíj tehát biztosan nem nyerne év végén a szezon legizgalmasabb futama szavazáson, de az újdonság ereje és az impozáns környezet mégis emlékezetessé tette a hétvégét. Folytatás két hét múlva a jó öreg Spa-Francorchamps-ban!