Technikai ismertető: A Ferrari új orrkúppal jelent meg Barcelonában
Az elmúlt időszakban több alkalommal is lehetett hallani valamiféle pletykát, miszerint a Ferrari csapata egy merőben új kialakítású orrkúppal készül ellátni az F2008-as konstrukcióját. A korábbi találgatások úgy tűnik nem voltak alaptalanok, hiszen az olasz gárda a barcelonai tesztsorozat első napján be is vetette legújabb szerzeményét.
A Felipe Massa által vezetett versenygép a Bridgestone által kifejlesztett vadonat új összetételű Bridgestone slick gumik mellett egy kivágással ellátott orrelemmel is el volt látva. Az új kialakítású aerodinamikai elem segítségével az első légterelő szárny és az orrelem alsó felülete között megnövelik az ott áthaladó levegő nyomását. Az orrkúp belsejében kialakított ?légcsatornának" köszönhetően az ott átáramló légáramlatok megnövelt nyomásával az első tengelyre ható leszorító erő fokozása mellett a versenyautó karosszériája felett a hátsó légterelő szárny irányába haladó légáramlatok is kedvezőbb aerodinamikai hatást biztosítanak.
Ezzel egyidejűleg azonban fokozott figyelmet kell fordítani az első gumiabroncsokra is, hiszen a megnövelt aerodinamikai leszorító erővel elért nagyobb tapadás jobban megterheli azok futófelületét, és a nagyobb sebességű kanyarokban az oldalirányú terhelést. Éppen ezért a Bridgestone Potenza abroncsok összetételéből és az oldalfal jelenlegi megerősítéséből eredő esetleges hatásokat is vizsgálniuk kell a tesztek folyamán.
A Forma 1-es versenyautókon elvégzett aerodinamikai módosításokat komplex módon kell kezelni a mérnököknek, hiszen az egyik elemen végrehajtott változtatás további kisebb-nagyobb módosítások elvégzését tehetik/teszik szükségessé az autó más részein is. Nem lesz ez másképpen ebben az esetben sem, hiszen a gumikkal kapcsolatos kérdések megválaszolása mellett az első kerékfelfüggesztési rendszert és az orrkúp oldalán elhelyezett fordítólemezeket is megfelelően hozzá kell igazítani a versenyautótól elvárt aerodinamikai hatásfok biztosításának reményében.
Az F2008-as versenyautó új orrkúpjának fotóján látható, hogy a felső felületen kialakított nagyméretű nyílás két részre van osztva. Ennek segítségével a nagy sebességgel átáramló levegő mennyiségét és irányultságát osztják meg úgy, hogy a kilépő nyílásnál távozó és az autó felett tovahaladó légáramlatok találkozásával minél kisebb mértékű turbulencia alakuljon ki.
A Ferrari annak érdekében, hogy az új aerodinamikai elemmel elért köridők mellett minél pontosabb képet kaphasson a továbbfejlesztett orrkúp légtani hatásairól, a motorburkolat felső részén (a kamera alatt) lévő légbeömlő nyílásnál nyomásmérő szenzorokat szereltek fel. Ezek segítségével számszerűsíteni tudják a be- és kilépő légáramlatok nyomáskülönbségét, valamint ezek aerodinamikai hatásait.
A Ferrari jelenlegi álláspontja szerint, ha a barcelonai teszteken pozitív eredménnyel zárulnak az új orrkúppal kapcsolatos vizsgálatok, akkor a soron következő futamon, a Spanyol Nagydíjon versenykörülmények között is be fogják azt vetni.
Rí키ikkönen a McLarent hibáztatja Hamilton problémái miat
A tavalyi világbajnok, és az idei bajnokságot is vezető Kimi Rí키ikkönen megvédte Lewis Hamiltont a bahrein-i nagydíj után. Hamilton, aki eddig rosszul szerepelt és a negyedik helyen áll Rí키ikkönen valamint a BMW-Sauber pilótái mögött a világbajnoksági pontversenyben, kemény kritikát kapott a hibáiért, amelyek következtében a 13. helyen végzett az elmúlt futamon.
?Lewis nem követett el hibákat az elmúlt évben. Idén a McLaren nincs egy igazán versenyképes helyzetben a pályán." ? mondta Rí키ikkönen, a Shell rendezvényén, majd hozzátette, hogy a McLaren a felelős Hamilton teljesítményének romlása miatt.
?Mikor nincs egy jó eredményed, sokkal jobban belebonyolódhatsz a dolgokba, és ezért megpróbálsz még jobban erőltetni mindent- főleg a futam alatt, ha előtte a hétvégéd nem volt tökéletes" ?tette hozzá Rí키ikkönen.
Habár a tavalyi évben Rí키ikkönen nyerte meg a világbajnokságot, úgy gondolja, hogy idén sokkal kényelmesebb a Ferrariban ülni, mert ?hihetetlenül gyors".
?Három futam után vezetem a világbajnokságot, és a tavalyi évben ez nem volt így. Nagyon elégedett vagyok, hiszen tavaly még egy számomra új csapatban voltam, és meg kellett tanulnom velük dolgozni. Az első év kemény, mert az embernek meg kell szoknia a helyét. A tavalyi év nehéz volt. Most már sokkal könnyebb, mert már tudják, hogy mit akarok, és én is tudom, hogy ők mit akarnak tőlem. Minden rendben ment eddig, és most már sokkal jobb, mint a tavalyi évben."
Sajtó: belső vizsgálat a Ferrarinál?
Ahogyan arról beszámoltunk, a Ferrari hétfőn pályára vitte új orrkúpját. A csapat korábban a szélcsatornában már kipróbálta az új elemet, ám még mielőtt a nyilvánosságra került volna, az Autosprint már képet is közölt róla.
A csapat technikai igazgatója, Aldo Costa elmondta: "Erről nagyon kevesen tudtak."
Egyes sajtóértesülések szerint a Ferrari belső vizsgálatot indított, hogy kiderüljön hogyan került a rajz a sajtó birtokába.
Schumacher bukott motorozás közben
Michael Schumacher szerdán ismét tesztel a Ferrari Forma-1-es csapatával, de hétfőn még a lausitzi Eurospeedway-en motorozott. A hétszeres világbajnok a Nemzetközi Német Motorkerékpár Bajnokság, az IDM egy tesztjén vett részt Holzhauer Team Honda Fireblade CBR 1000 RR-jének nyergében - ezzel a csapattal járt a Pannónia-ringen is.
A tesztnek két célja volt: egyrészt a profi motoros Martin Bauert?l igyekezett ellesni az ideális íveket és fejleszteni tudását, másrészt a Schuberth cég új motoros bukósisakjának fejlesztésében segített.
Délután háromnegyed háromkor azonban egy bukás szakította meg a körözést: Schumacher a 7-es kanyarban megcsúszott egy olajfolton és eldobta a motort. Szerencséjére abban a kanyarban csak 80 km/h-s sebességgel mennek a versenyzők, így nem esett baja.
?Az első kerék megcsúszott. Ebben nincs semmi szokatlan, előfordul. Nekem nem lett semmi bajom." - idézi a Bild a 39 éves pilótát, aki folytatta a tesztet amint megjavították a motorját.
A Bild megtudta, hogy ez már nem az első esése volt Schuminak: április elején a franciaországi Bresse-ben egy versenyen kétszer is esett, de apró horzsolásokon kívül más baja nem lett.
A Ferrari egykori csapatfőnöke, Jean Todt nagy kritikusa Schumacher új hobbijának: "Ha tudnám, akkor megtiltanám neki. Nincs olyan motoros, aki még nem esett el." Ugyanakkor a hétszeres világbajnok felesége, Corinna nem aggódik ennyire: ?Michael pontosan tudja mit csinál. Abszolút megbízom benne és örülök, hogy jól érzi magát." - mondta.
Barrichello állt az élre az elefántfülű Hondával
A Honda Racing versenyzője diktálta a tempót az e heti tesztek második napján Barcelonában, azonban a Ferrari brazilja, Felipe Massa volt a leggyorsabb a bordázott abroncsokon. A csapatok számos aerodinamikai újítással kápráztatták el a közönséget.
Barrichello, akinek csapata ,a tavalyi évben már tesztelt, elefántfülhöz hasonló kiegészítővel rótta a kilométereket, 1:18.928-as idejével az élen végzett a mai edzésen, majd? egy teljes másodperccel megelőzve a Force India olasz pilótáját, Giancarlo Fisichellát.
Mind Barrichello, mind pedig Fisichella legjobb idejét slick gumikon érte el.
Az olasz veteránt fél másodperces lemaradásban Felipe Massa követte a harmadik helyen, ám a Ferrari brazil pilótája bordázott felületű gumikat használt a mai nap folyamán.
A Red Bull Racing skót versenyzője, David Coulthard, aki szintén slick gumikon futotta meg legjobb idejét, a negyedik helyen landolt, megelőzve a McLaren Mercedes brit versenyzőjét, Lewis Hamiltont, ki viszont bordázott gumikat használt.
Fernando Alonso és Nick Heidfeld volt a két másik olyan versenyző, aki nem próbálta ki a Bridgestone sima felületű abroncsait.
A Renault spanyol versenyzője, akinek csapata egy új motorborítással rukkolt elő, délután ? vélhetően egy motorprobléma miatt ? megállt a pályán, ami miatt egy időre megállították a tréninget.
Heidfeld az utolsó pozícióban végzett, a Toyota német versenyzője Timo Glock mögött, aki befejezte a japán gárda két napos tesztprogramját.
A Toro Rosso és a Super Aguri kivételével az összes csapat jelen volt a mai teszten. Az olasz gárda holnap csatlakozik a többiekhez és megkezdi új autója tesztelését.
A hétszeres világbajnok, Michael Schumacher szintén holnap kezdi meg a munkát, Felipe Massát váltja a Ferrarinál.
Teszteredmények, Barcelona, 2. nap
1. Barrichello Honda (
1:18.928 77
2. Fisichella Force India-Ferrari (
1:19.721 79
3. Massa Ferrari (
1:20.283 113
4. Coulthard Red Bull-Renault (
1:20.392 87
5. Hamilton McLaren-Mercedes (
1:20.452 96
6. Alonso Renault (
1:20.616 118
7. Rosberg Williams-Toyota (
1:20.800 115
8. Glock Toyota (
1:20.870 112
9. Heidfeld BMW-Sauber (
1:20.981 97
Alonso ismét célba vette a McLarent
Az elmúlt két hétben Fernando Alonso másodszor beszélt volt csapatáról, a McLaren-Mercedesről, amelyről egy holland internetes oldalnak ezúttal azt nyilatkozta, hogy a wokingi istálló bár győztes csapatnak tűnik, valójában egyáltalán nem az. A spanyol először beszélt arról is, hogy valószínűleg jövőre is a Renault-nál marad.A kétszeres világbajnok az előző szezonban a wokingiak alkalmazásában állt, és az utolsó futamig harcban állt a világbajnoki trófeáért. Az idény alatt azonban megromlott a kapcsolata Ron Dennis csapatfőnökkel, majd egy év után távozott az istállótól.A pilóta nemrégiben egy spanyol lapnak azt nyilatkozta, azért jött el a McLarentől, mert tudta, már nem nyerhet a csapatnál a tavalyi szezonban történtek miatt. Az f1today.nl internetes oldalnak pedig azt mondta azért távozott, mert nem tartja "nyerőnek" az alakulatot.
"A McLaren győztes csapatnak tűnik, de valójában nem az"- nyilatkozta Alonso. "Bizonyos csapatok is tudnak jó autót építeni, míg mások győztesnek látszanak, de valójában nem azok, ilyen a McLaren is. Az elmúlt nyolc évben nem nyertek egy bajnoki címet sem, ezért is vezetek inkább a Renault-nál, amely ugyanebben az időszakban két egyéni és két konstruktőri trófeát is begyűjtött."
Sok pletyka látott napvilágot az előző szezon végén arról, hogy Alonso melyik istállónál folytatja, ám végül a Renault-nál kötött ki. A bejelentés nem volt meglepetés, a francia gárda csapatfőnökéhez, Flavio Briatoréhoz ugyanis nagyon közel áll a Renault-val két világbajnoki címet is nyerő pilóta. Alonso az internetes oldalnak megerősítette, hogy valóban tárgyalt több gárdával is.
"Mehettem volna még egy pár csapathoz, de végül a Renault tűnt a megfelelő választásnak, mivel kellő tapasztalata van abban, hogy nyerő autót építsen és futamokat nyerjen"- ismerte el a 26 esztendős sofőr, akiről már most is azt pletykálják, hogy az idény végén távozhat az eddig gyengén teljesítő francia alakulattól. "A következő évben egy olyan istállónál akarok vezetni, amely nyerni tud. Jelen pillanatban szerintem, ez a csapat a Renault lesz, mert a szezon végére rengeteg problémát oldunk meg, majd kisebb lépések megtételével készülünk a következő szezonra."