Stewart: nem lesz könnyű legyőzni Rí키ikkönent
A háromszoros bajnok Jackie Stewart úgy véli, hogy az idei esztendőben nehéz lesz legyőzni Kimi Rí키ikkönent. Habár Felipe Massa kiküszöbölte a csorbát, a finn pilóta jobb esélyekkel rendelkezik.
"Habár Felipe Massa nyert Bahreinben, továbbra is Kimi Rí키ikkönen a jelenlegi mezőny legjobbja. Massa nem volt egyszerű helyzetben, de elvárható egy ilyen versenyzőtől, hogy elviselje a vállára nehezedő nyomást. Biztos, hogy hibázni is fog még, de ha jó napja van, akkor nehéz legyőzni őt."Stewart Massa és Rí키ikkönen tudását is nagyra értékeli, mégis úgy véli, hogy a finn pilóta esélyesebb a bajnoki címre. "Kimi mentálisan erősebb. Remek formában van. Gyors és tapasztal is. Nehéz lesz megakadályozni a sikeres címvédését."
Technikai ismertető: A csapatok fejlesztései (Barcelona teszt, 2008.04.14 - 04.17)
új fejlesztésű orrkúp
Az elmúlt időszakban több alkalommal is lehetett hallani valamiféle pletykát, miszerint a Ferrari csapata egy merőben új kialakítású orrkúppal készül ellátni az F2008-as konstrukcióját. A korábbi találgatások úgy tűnik nem voltak alaptalanok, hiszen az olasz gárda a barcelonai tesztsorozat első napján be is vetette legújabb szerzeményét.
A Felipe Massa által vezetett versenygép a Bridgestone által kifejlesztett vadonat új összetételű Bridgestone slick gumik mellett egy kivágással ellátott orrelemmel is el volt látva. Az új kialakítású aerodinamikai elem segítségével az első légterelő szárny és az orrelem alsó felülete között megnövelik az ott áthaladó levegő nyomását. Az orrkúp belsejében kialakított ?légcsatornának" köszönhetően az ott átáramló légáramlatok megnövelt nyomásával az első tengelyre ható leszorító erő fokozása mellett a versenyautó karosszériája felett a hátsó légterelő szárny irányába haladó légáramlatok is kedvezőbb aerodinamikai hatást biztosítanak.
Ezzel egyidejűleg azonban fokozott figyelmet kell fordítani az első gumiabroncsokra is, hiszen a megnövelt aerodinamikai leszorító erővel elért nagyobb tapadás jobban megterheli azok futófelületét, és a nagyobb sebességű kanyarokban az oldalirányú terhelést. Éppen ezért a Bridgestone Potenza abroncsok összetételéből és az oldalfal jelenlegi megerősítéséből eredő esetleges hatásokat is vizsgálniuk kell a tesztek folyamán.
A Forma 1-es versenyautókon elvégzett aerodinamikai módosításokat komplex módon kell kezelni a mérnököknek, hiszen az egyik elemen végrehajtott változtatás további kisebb-nagyobb módosítások elvégzését tehetik/teszik szükségessé az autó más részein is. Nem lesz ez másképpen ebben az esetben sem, hiszen a gumikkal kapcsolatos kérdések megválaszolása mellett az első kerékfelfüggesztési rendszert és az orrkúp oldalán elhelyezett fordítólemezeket is megfelelően hozzá kell igazítani a versenyautótól elvárt aerodinamikai hatásfok biztosításának reményében.
Az F2008-as versenyautó új orrkúpjának fotóján látható, hogy a felső felületen kialakított nagyméretű nyílás két részre van osztva. Ennek segítségével a nagy sebességgel átáramló levegő mennyiségét és irányultságát osztják meg úgy, hogy a kilépő nyílásnál távozó és az autó felett tovahaladó légáramlatok találkozásával minél kisebb mértékű turbulencia alakuljon ki.
A Ferrari annak érdekében, hogy az új aerodinamikai elemmel elért köridők mellett minél pontosabb képet kaphasson a továbbfejlesztett orrkúp légtani hatásairól, a motorburkolat felső részén (a kamera alatt) lévő légbeömlő nyílásnál nyomásmérő szenzorokat szereltek fel. Ezek segítségével számszerűsíteni tudják a be- és kilépő légáramlatok nyomáskülönbségét, valamint ezek aerodinamikai hatásait.
A Ferrari jelenlegi álláspontja szerint, ha a barcelonai teszteken pozitív eredménnyel zárulnak az új orrkúppal kapcsolatos vizsgálatok, akkor a soron következő futamon, a Spanyol Nagydíjon versenykörülmények között is be fogják azt vetni.
Barcelona teszt, 2008.04.14.
Módosított első légterelő szárny
A Williams alakulat a szezon első három futamát követően megrendezett barcelonai tesztsorozat alkalmával új első légterelő szárnnyal látta el az FW30-as nevű versenygépét. Az új kialakítású légterelő elem vízszintes főprofiljának az orrcsúcs alá eső része a korábbi megoldással ellentétben szélesebb méretben készült el. A függőleges lezáró lemezek felé haladva a főprofil éles töréssel van elhatárolva az orr alatti középső szekciótól, melyek szinte vízszintes kialakítást kaptak.
Az új vonalvezetésű szárnyelemnek köszönhetően nagyobb mennyiségű légáramlat kerül az orrkúp két oldalán található fordítólemezekre és a hűtők előtti légbeömlő nyílásnál kialakított fordítólemezekre, melynek köszönhetően az autó elülső része nagyobb stabilitást kap a fékezések és kanyarodások alkalmával. A fejlesztés eredményeképpen az első kerékfelfüggesztés lengőkarjain keresztül is nagyobb sebességgel haladnak át a szárnyról leváló légáramlatok, mai az első tengelyre kifejtett megnövelt leszorító erő hatására ugyancsak pozitív hatással van az FW30-as egyensúlyára.
Barcelona teszt, 2008.04.14.
A McLaren már korábban is használt a kerekeknél ehhez hasonló kiegészítő burkolati elemeket, melyek a versenyautó aerodinamikai jellemzőin való fejlesztésén túl a fékek hűtését is hivatottak szolgálni. A lassítások során a meglehetősen magas hőmérsékletre felhevült fékeknél kialakuló meleg levegőt igyekeznek minél nagyobb sebességgel kijuttatni a kerékagytól, elősegítve ezzel a jobb hűtési jellemzők kialakulását.
A burkolaton lévő kivágás tulajdonképpen egy 27?-os dőlésszögben kialakított kivezető nyílás, amely a fékrendszernél képződő meleg levegőt vezeti tovább a versenyautó alsó részei felé, melyet a diffúzor és a padlólemezen kialakított légcsatornák által keltett szívóhatás segítségével vezetnek tovább. Ennek köszönhetően a javított aerodinamikai egyensúly folytán jobb lett az autó menetstabilitása.
A barcelonai teszt alkalmával a kerékburkolati elem új formában jelent meg, melynek legfőbb feladata továbbra is az első fékek hűtése, de mindezek mellett az örvénylő légáramlatok kialakulásának csökkentéséért és az első szárnyról leváló légáramlatoknak a kerekek mellett történő hatékonyabb elvezetéséért is felelősek.
korábbi futamokon a Red Bull versenyautóin kialakított váll-lemezek mindössze az oldalsó kocsiszekrényen lévő légbeömlő nyílásoknál csatlakoztak az autó karosszériájához. A barcelonai tesztelésen a Renault és a BMW-Sauber által is alkalmazott megoldáshoz hasonló kivitelben elkészített váll- és homloklemezeket lehetett felfedezni.
A módosítás eredményeképpen ez a két aerodinamikai elem egy egészet alkot, köszönhetően a függőleges összekötő profilnak. A CFD technológiának köszönhetően elvégzett korábbi vizsgálatok szerint az új elem nagymértékben csökkenti a versenyautó elülső részén, a kerékfelfüggesztési elemek mögött kialakuló turbulens légáramlatok negatív hatását. Mindezek mellett kedvezően tudják befolyásolni a hűtők felé és a versenyautó mellett tovahaladó légáramlatok jellemzőit, melyek közül az utóbbi az autó oldalirányú stabilitását fokozzák.
Barcelona teszt, 2008.04.14.
A Renault a mezőny első csapata, aki a Red Bull által már alkalmazott ?cápauszonyhoz" hasonlítható kinövéssel ellátott motorburkolati elem alkalmazását átvette.
A hátsó légterelő szárny irányába megnövelt felületnek köszönhetően csakúgy, mint a Red Bull versenyautói esetében az enstone-i alakulat négykerekűinél is a stabilitás növelését érték el, melynek leginkább a fékezések alkalmával veszik hasznát. A módosításnak köszönhetően javítani lehet a hátsó légterelő szárny felé irányuló légáramlatok aerodinamikai jellemzőin is, amely az R28-as konstrukció hátsó traktusának tapadására egyaránt pozitív hatással van.
Barcelona teszt, 2008.04.15.
Továbbfejlesztett első légterelő szárny
A módosított motorburkolati elem mellett a Renault mérnökei az első légterelő szárny felett átívelő kiegészítő profilt is továbbfejlesztették. A változtatás eredményeképpen a függőleges lezáró lemezekhez csatlakozó végek nagyobb felületet kaptak, melyek a korábbi megoldásokkal ellentétben beljebb nyúlnak a versenyautó orrkúpja felé. A szárnyprofil ezen részei megközelítőleg egyenes kialakítást kaptak, melyeket az autó orrcsúcsa felett átívelő rész köt össze.
A fejlesztés eredményeképpen megnövelték az elülső részre ható leszorító erő nagyságát, aminek hatására javult az R28-as kanyarstabilitása is.
Barcelona teszt, 2008.04.15.
A Ferrariról végleg eltűnik a cigarettamárka-logó
Az Autoweek magazin arról értesült, hogy a Ferrari versenygépein valószínűleg többé már nem lesz látható a Marlboro neve és logója, helyette a már többször is alkalmazott, úgynevezett fehér vonalkódok kerülnek az F2008-asra.
Néhány évvel ezelőtt Európában és az öreg kontinensen kívül is sok országban betiltották a dohányreklámokat, így a Forma-1-es csapatok sorra elköszöntek dohányipari támogatóiktól.
A Ferrari ugyanakkor meghosszabbította szerződését a Marlborót gyártó Philip Morris céggel, amely 2011-ig támogatja az említett cigarettamárkán keresztül a csapatot és addig körülbelül egymilliárd amerikai dollárt utal át az istálló számlájára. Az olasz gárda autóin ezért ott szerepelt a logó azokban az országokban, ahol továbbra is engedélyezett a dohányreklám. A jelenlegi versenyhelyszínek közül így Kínában és Monacóban lehetett látni a cigarettamárka nevét az autón, de elméletileg Bahreinben sem tiltja a jog a reklámot, ennek ellenére legutóbb is három fehér vonalkód helyettesítette a feliratokat az F2008-ason.
Az Autoweek magazin pedig arról számolt be, hogy a Ferrari már megerősítette, hogy a Marlboro logók többé nem is lesznek láthatóak az autón. í??gy tudni, hogy a Philip Morris döntött arról, hogy nem kell változtatni a vonalkódos festésen.
Interjú Felipe Massával
Az alábbi interjúban a Ferrari brazil pilótája, Felipe Massa mesél a barcelonai tesztről, az új orrkúpról, valamint megtudhatjuk véleményét a slick gumikról is.
Kipróbáltad az új orrkúpot a kasztnin kialakított nyílással. Mi a véleményed?
Az új orrkúp olyan, mint egy cápa. Ott van rajta a száj, meg minden. Kifejezetten hasonlít egy cápára. Lépésről lépésre fejlesztjük az autót. Ez is a fejlesztési munka egy szakasza. Azt nem mondanám, hogy az új elem alkalmazásával az autó egy másodperccel gyorsabb lesz, de ezekkel az apró lépésekkel jó úton járunk. Elégedett vagyok az autóval. Eddig a teszt során gyors volt, és egyenletes teljesítményt nyújtott.
Ma kipróbáltad az autót nagyobb leszorító erővel is. Jónak találtad?
Igen, alkalmaztunk néhány kisebb változtatást, ami mindig jelent némi segítséget. A pálya kiváló volt ma, és jó időeredményeket értünk el.
Köröztél a jövő évben újra bevezetésre kerülő slick gumikkal is. Milyennek ítéled meg őket?
Igen, tegnap kipróbáltam, és nagyon élveztem. De ez kicsit más élmény, mint amilyenre a jövő évben számíthatunk az autót érintő szabálymódosítások miatt. Azt kell mondanom, hogy nagyon jó érzés volt ilyen rendkívüli tapadás mellett vezetni az autót, amikor a pilótának is nagy erőkifejtésre van szüksége. Igazán felemelő érzés volt. A slick gumik egy jó autóval élvezetes párost alkotnak.
Ezeknek az abroncsoknak azonban idő kell ahhoz, hogy üzemi hőfokra melegedjenek.
Gumimelegítő nélkül igen. Nagyon meg kell fontolni, mert biztonsági okokból, jobb, ha a pilóta a boxot megfelelő tapadással hagyja el. Hideg gumikon nagyon nehéz vezetni az autót. Ezen még dolgoznunk kell a jövő szezonig.
Európába két rossz és egy tökéletes versenyeredménnyel érkezel. Hogy érzed magad?
Remélem, hogy azt a teljesítményt tudom megismételni, amit az utolsó versenyen nyújtottam, és nem azt, amit a szezon legelején. A legutóbbi jó verseny volt, a kvalifikáción is jó időt futottunk. Elégedett vagyok a kocsival. í??gy gondolom, hogy van esélyünk arra, hogy Európában is jó formában legyünk.
Tehát te jól érezted magad. Gondolod, hogy a nézők is élvezni fogják, hogy jövőre az autókon aerodinamikai újítások és a slick gumik jelennek meg?
Azt hiszem, hogy igen, mert a slick gumikon sokkal jobb vezetni, nagyobb a tapadás. Néhány aerodinamikai elem kiiktatásával egyszerűbbé válnak az előzések. Ez sokat segít, és a látvány is izgalmasabb.
Amikor átfutottad az idei versenynaptárat, volt olyan futam, amelyre azt mondtad, hogy: ?Ezt meg kell nyernem", vagy ?Itt elég, ha csak második leszek"?
Lehetetlen így különbséget tenni. Mindig meg kell várnunk, hogy alakul egy-egy hétvége. Ha a mezőny elejéről rajtolsz, és jó a stratégiád, akkor tudod, hogy nagyobb esélyed van a győzelemre. Ha azonban a negyedik helyre kvalifikálod magad, és a többi autó is olyan nehéz, mint a tiéd, akkor tudod, hogy úgy kell versenyezned, hogy ne veszítsd el a pontszerzés lehetőségét. Minden azon múlik, hogy hogy alakul a helyzet versenyről versenyre.
Figyelembe véve az utolsó két versenyt és a mostani tesztet, az a benyomásod, hogy a Ferrari jobb, mint a többi autó?
Ezt nehéz megmondani. Az biztos, hogy az utóbbi két versenyen jó pozícióink voltak. Remélem, hogy ez így is folytatódik, de sosem szabad elrugaszkodnunk a földtől, és emlékeznünk kell arra, hogy a többiek is annyit dolgoznak, mint mi.
Milyen előnyei vannak az orrkúpon lévő nyílásnak?
Nem változott semmi. Talán aerodinamikai szempontból teszünk szert némi előnyre, de semmi mást nem látok. Ez a szélcsatornában végzett munkánk eredménye. A nyílás ugyanazt a célt szolgálja, mint a kisebb szárnyak.
Csökkenti ez az aerodinamikai terhelést?
Talán kis mértékben igen.
Alonso az élen a harmadik napon! - Frissítve!
A Renault-val tesztelő Fernando Alonso érte el a legjobb időt (1:48:483) a barcelonai teszt 3. napján. Ezzel az idejével a Ferraris Michael Schumachert is maga mögé utasította.
A szerdai napon a kétszeres világbajnok, Fernando Alonso bizonyult a leggyorsabbnak, aki 1:18.483-es köridejével több, mint 8 tizedmásodperccel előzte meg a második legjobb időt elérő, s a kétkerekűt sokak örömére négykerekűre visszacserélő Michael Schumachert.
"Jó napunk volt és elégedett vagyok az autó fejlesztéseivel" - mondta Alonso. "De tovább kell javulnunk, hiszen úgy tűnik, a versenytársaink is folyamatosan fejlődnek, szóval nehéz megmondani, hogy állunk jelenleg. Várnunk kell jövő hétig, hogy reális képet kapjunk erről. Mókás volt kipróbálni a slick-gumikat, amik nagyon jó tapadást biztosítottak."
Alonso egy 13 körös etap végén érte el legjobb köridejét. Mindkét versenyző egyaránt slick-gumikkal futotta a mai nap leggyorsabb köreit, ám a Ferrari versenyzője félig-meddig már a 2009-es idényre szánt aerodinamikai beállításokkal tesztelte az F2008-as versenygépet. A vörösök holnap Kimi Rí키ikkönennel a volán mögött folytatják a felkészülést.
A két világbajnokot a Force India versenyzője, Adrian Sutil követi, aki közel 4 tizedmásodperccel futott gyorsabb kört, mint Robert Kubica.
A lengyel versenyző sokakhoz hasonlóan a nap folyamán több konfigurációval is pályára lépett, hiszen tesztelte a sima felületű abroncsokat is a jövő évre tervezett aerodinamikai megszorításokkal egyetemben, illetve a 2008-as autó fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetett. A német-svájci istálló tehát rendkívül sok adatra tett szert többek között a jövő évben bevezetésre kerülő, sima felületű abroncsokkal kapcsolatban is. Kubica egyébként egy órával a leintést megelőzően technikai probléma miatt a bokszba kényszerült, információink szerint az első abroncsok okoztak némi kárt az autó felfüggesztésében illetve annak első szárnyában.
Nico Rosberg folytatta a Williams megkezdett tesztprogramját, s 65 kör megtételét követően az ötödik helyen zárt, megelőzve a nap legszorgalmasabb versenyzőjét, Rubens Barrichellót.
A Honda a mai napon rendkívül termékeny napot zárt, hiszen gyakorlatilag 2 versenytávot teljesített a japán gárda, melynek köszönhetően rengeteg hasznos információt sikerült gyűjteniük, ami különösen hasznos lehet a jövő hétvégén megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjon.
A brazil versenyző mögött Lewis Hamilton végzett a McLaren-Mercedesszel. A wokingiak angol pilótája a mai napon a 2008-as autó felkészítésével foglalkozott, a slick-gumik, illetve a 2009-es aerodinamikai beállítások tesztelése ma nem képezte a program részét.
Nem úgy sikerült a Toro Rosso új autójának, az STR3-asnak a bemutatkozása, ahogy azt a csapat szerette volna. A gárda francia versenyzője, Sébastian Bourdais ugyanis a délután folyamán csúnyán összetörte a RedBull RB4-esére erősen hajazó, 'új fejlesztésű' versenygépet. A négyszeres ChampCar bajnoknak szerencsére nem esett baja. Bourdais egyébként a mai napon az autó megismerésével foglalatoskodott, s 71 kör megtétele után 1 tizedmásodperccel előzte meg a gyakorlatilag ugyanazon típusú versenyautót hajtó Mark Webbert. Franz Tost nyilatkozatában egyértelműen kizárta a technikai problémát, a francia versenyző egész egyszerűen túl gyorsan érkezett meg a kanyarba. A baleset miatt tehát a gárda másik versenyzője, Sebastian Vettel a tervekkel ellentétben holnap mégsem próbálhatja ki az új autót.
Az utolsó helyen ezúttal a toyotás Jarno Trulli végzett, aki a Spanyol Nagydíjra szánt beállítások finomításával foglalkozott ezúttal.
"Jól kezdtünk délelőtt és sikerült néhány kiváló kört futni" - mondta Trulli. "Aztán később sajnos akadt némi problémánk, szóval nehéz napunk volt. Amikor az ebédszünet után visszamentünk a pályára, a szél nagyon erős volt, ami megnehezítette a dolgunkat. Elégedett vagyok, mert az autó beállításai jók."
1. (E) F. Alonso Renault R28 1:18.483 100
2. (D) M. Schumacher Ferrari F2008 1:19.323 +0.840 83
3. (D) A. Sutil Force India VJM-01 1:19.424 +0.941 102
4. (PL) R. Kubica BMW Sauber F1.08 1:19.785 +1.302 112
5. (D) N. Rosberg Williams FW30 1:19.841 +1.358 65
6. (BR) R. Barrichello Honda SA108 1:19.920 +1.437 141
7. (GB) L. Hamilton McLaren MP4-23 1:20.591 +2.108 102
8. (FR) S. Bourdais Toro Rosso STR3 1:20.715 +2.232 71
9. (AUS) M. Webber RedBull RB4 1:20.849 +2.366 87
10. (I) J. Trulli Toyota TF108 1:20.867 +2.384 90
Hatalmas vihar hátráltatja a munkát Barcelonában
A Force India is csatlakozott a Scuderia Toro Rosso versenyistállóhoz, és a délelőtt folyamán összepakolt, hogy minél előbb elhagyhassa a spanyol ringet, ahol hatalmas felhőszakadás fogadta a csapatokat csütörtökön.
Eddig hét versenyző merészkedett ki a vizes pályára, ám a munka a nagy eső miatt jelenleg is áll. Kimi Rí키ikkonen a garázsban maradt.
A Scuderia Toro Rosso már tegnap tudta, hogy nem vesz részt az utolsó tesztnapon, ugyanis Sebastien Bourdais csúnyán összetörte az új autót, így Vettel nem tudta próbára tenni az STR3-as versenygépet.
A négynapos tesztprogram ma ér véget Barcelonában.