A Ferrari is teszteli a cápauszonyszerű motorborítást
Utolsó napjához érkezett a spanyolországi Jerezben kedden kezdődött kollektív teszt, amelyen a Forma-1-es csapatok számos újítást próbálgattak. A záró napon a Ferrarin is szembetűnő változás lesz, a maranellói csapat autójára ugyanis a több istálló által már kipróbált úgynevezett cápauszonyszerű motorborítás kerül majd. Mivel tehát a Ferrari is teszteli az új elemet, így már csak két csapat, a BMW Sauber és a Williams "lógnak ki a sorból", csütörtökön ugyanis a Honda is hasonlóval kísérletezett, adta hírül az f1-live.com.
A Ferrarinál szerdán és csütörtökön tesztelő Kimi Rí키ikkönen egyébként bár egyik nap sem tudta a leggyorsabb időt produkálni, meg volt elégedve a Spanyolországban elvégzett munkákkal: "Most tisztább a kép arról, hogy mi is történt Hockenheimben." A maranellóiaknál Felipe Massa vezet majd a záró napon.
Mint ahogyan pedig arról már a tesztösszefoglalókban beszámoltunk, a McLaren-Mercedes a BMW Sauber és a Honda által már régóta használt szarvas orrkúppal kísérletezett, míg a Force India bevetette új, gyorskapcsolású váltóját, amely a jelek szerint, illetve a csütörtöki eredmények láttán, remekül működik, Vitantonio Liuzzi ugyanis tegnap a negyedik legjobb időt autózta.
Az indiai csapathoz kapcsolódik a hír, hogy Giancarlo Fisichella pénteken, vagyis ma tesztelt volna, ám az olasz pilóta elkapott egy kisebb vírust, így kihagyja a gyakorlást, az f1-live.com pedig úgy tudja, Adrian Sutil vezet majd csapattársa helyett.
(Forrás: f1hirek.hu)
Rí키ikkönen sokkal optimistább lett a teszt után
A Forma-1-es mezőny számára ma, vagyis pénteken véget ér a Jerezben zajló kollektív teszt. A Ferrarinál Kimi Rí키ikkönen szerdán és csütörtökön kapott lehetőséget, és a finn úgy érezte, sikerült előrelépniük, ezért a csapattal karöltve sokkal optimistábban várja a Magyar Nagydíjat. Az olasz alakulat a legutóbb Németországban nem igazán tudta tartani a lépést az egyre jobb formába lendülő McLaren-Mercedesszel, amelynek pilótája, Lewis Hamilton meg is nyerte a futamot, és vezeti is a világbajnoki pontversenyt.
A Ferrari pedig amellett, hogy a következő versenyre és a jövő évre is folytatta a felkészülést Jerezben, arra is igyekezett választ kapni, hogy miért voltak lassabbak Hockenheimben a legfőbb riválisnál.
"Sok dolgot kipróbáltunk, és legalább most már tisztábban látunk. Az autó csütörtökön jobb volt, mint szerdán, de nem tudjuk, hogy vajon ugyanez lesz-e a helyzet a következő versenyen is. Még mindig sok a kérdőjel, de már boldogabbak és pozitívabbak vagyunk"- ismerte el a 28 éves sofőr, akit az autosport.com idézett.
Rí키ikkönentől azt is megkérdezték Jerezben, hogy tehát a Német Nagydíj után jó pár nappal tudják-e már a Ferrarinál, hogy mi volt a probléma a múlt hétvégén, a finn pedig a következőt mondta: "Nem voltunk gyorsak, ezért megnéztük, hogyan fejlődhetnénk."
"Már nem vezetjük a világbajnokságot, de ez csak egyetlen verseny volt. Remélhetőleg az autónk ismét olyan lesz, mint a korábbi futamokon, és akkor rendben kellene lennünk"- vélte a világbajnok, aki jelenleg hét pont hátrányban a harmadik a tabellán. "Sok verseny van még hátra, az azonban biztos, hogy a McLaren erős volt a legutóbbi két futamon. Ezért nekünk újra a megfelelő csomagra van szükségünk, illetve meg kell próbálnunk újra versenyeket nyerni. Még hosszú a szezon."
A Forma-1 mezőnye jövő hétvégén megérkezik hazánkba, ahol tavaly a McLaren-Mercedes pilótája, Lewis Hamilton nyerte a futamot éppen Rí키ikkönen előtt. A 2007-es világbajnok azonban bízik abban, hogy idén visszavághatnak a wokingiaknak.
"A McLaren tavaly nagyon erős volt hozzánk képest, de az az aszfaltcsík olyan, mint a monacói pálya, és mi idén elég erősök voltunk ott. Ezért remélhetőleg kihívóik lehetünk, és megnyerhetjük a versenyt"- tette hozzá a Jégember.
(Forrás: f1hirek.hu)
Megtalálta a Ferrari a gyengélkedés méregfogát?
Noha sokan úgy vélték, hogy Hockenheim karakterisztikájából adódóan inkább a Ferrari versenyautóinak fekszik majd, mintsem a rivális, McLaren-Mercedes kocsijainak, Lewis Hamilton meghökkentően nagy dominanciát tudott felmutatni a Német Nagydíj futamán. A Ferrarinál úgy vélik, hogy a hirtelen fordulat az erősorrendben nem a brit gárda fejlesztési ütemére, hanem az F2008-ban rejlő potenciál nem megfelelő kihasználására vezethető vissza. A Scuderia éppen emiatt a jerezi teszteken rengeteg elemet vett nagyító alá illetve számtalan beállítást kipróbált, hogy rájöjjenek, mi okozta a drámai visszaesést.
A Turun Sanomat szerint a legnagyobb gondot a hátsó felfüggesztés jelentette, melyet közvetlenül a hockenheimi hétvége előtt mutattak be. Ez akár magyarázat is lehet arra, hogy miért volt akkora lemaradása a két Ferrarinak a német pálya harmadik szektorában, ahol a közepes tempójú kanyarok és gyors irányváltások kombinációjában elengedhetetlen a tökéletes felfüggesztés illetve futómű. A finn lap úgy tudja, hogy az olasz gárda Magyarországon visszatér a kérdéses elem korábbi verziójához.
Emellett a legfrissebb információink szerint a Ferrari is pályára viszi a jerezi tesztek zárónapján a Red-Bull Racing által kifejlesztett cápauszonyra hasonlító motorborítást.
Rí키ikkönen az abroncsokat okolja a gyengébb teljesítményért
Kimi interjú a hockenheimi sajtótájékoztatóról.
Kimi, mi az oka a teljesítmény-ingadozásnak?
Kimi Rí키ikkönen: "Ez pályafüggő. Az egyiken mi vagyunk jobbak, máshol a McLaren. Tavaly még észrevehetőbb volt. Szerencsére idén egy olyan pálya sincs, ahol nem boldogulunk."
Idén nagyobb problémát jelent az abroncsok felmelegítése az időmérőn?
Kimi Rí키ikkönen: "A pálya karakterisztikája, az aszfalt felülete, a hőmérséklet és a gumikeverékek is meghatározó szerepet játszanak. Bizonyos helyzetekben a McLaren gyorsabban tudja üzemi hőmérsékletre melegíteni az abroncsokat. Emiatt fordul elő, hogy gyakrabban tudják már az első körben kihozni a maximumot. De a versenyen nagy árat fizetnek ezért, mert hamarabb elkopnak a gumik. Emiatt kiegyenlített a dolog. A legjobb lenne egy olyan autó, amely mindkettőre képes. De ez nem megy. Mivel az időmérő és a verseny között nem lehet változtatni az autón, választani kell."
Az időmérőn is nagyok a különbségek az egyes etapok között.
Kimi Rí키ikkönen: "Két szett gumi között is nagy lehet a különbség, még akkor is ha semmit sem változtatunk az autón. Amikor még több gumiszállító volt, nem volt ilyen teljesítmény-ingadozás. Mivel egységesek az abroncsok, a Bridgestone ügyel a költségekre. Ez kihatással van a gyártási folyamatokra. Mivel a szettek között nagy a különbség, nehéz jó időt futni az edzésen. Soha nem tudod mire számíthatsz."
Nehéz a felmelegítés?
Kimi Rí키ikkönen: "Igen. Egyes helyszíneken csak lassabb kanyarok vannak a célegyenes előtt, ahol szinte lehetetlen felmelegíteni a gumikat. De az is előfordul, hogy valaki előtted lassan megy, mert teret akar hagyni az előtte haladóhoz. Gyakran nem lehet a szükséges tempóban autózni. Ilyenkor hideg gumikkal kell teljesíteni az első kanyarokat az időmérőn. A csapat számára nehéz úgy kiküldeni a versenyzőt, hogy ne kerüljön forgalomba."
Mennyire fontos, hogy a Ferrarinál szabadabb vagy?
Kimi Rí키ikkönen: "Nagyon fontos. Ez volt az egyik oka annak, hogy elhagytam a McLarent. A csapattagokkal jól kijöttem, de volt néhány dolog, ami nem tetszett."
Másképp élnél, ha nem versenyeznél?
Kimi Rí키ikkönen: "Passzolok. Azt teszem, amihez kedvem van. Van akiknek ez nem tetszik. De nem foglalkozom azzal, hogy mit gondolnak."
El tudod képzelni az életedet Formula-1 nélkül?
Kimi Rí키ikkönen: "Akkor egy másik sorozatban vennék részt. Talán raliban. Az egész életem az autósportról szól. Soha nem gondoltam arra, hogy valami mást kellene csinálnom."
Mikor gondoltál arra először, hogy bekerülhetsz a Formula-1-be?
Kimi Rí키ikkönen: "Tizennyolc éves korom előtt semmiképp. Amikor Angliába mentem, nagyon sokan segítettek. A gokartos időszakban soha. Nem volt annyi pénzünk."
Mit tanácsolsz a gokartosoknak?
Kimi Rí키ikkönen: "Nem vagyok jó tanácsadó. Fontos, hogy olyan emberekkel tudják felvenni a kapcsolatot, aki felismerik a tehetségeket és támogatják őket. Minden más a szerencsén múlik. A megfelelő időben kell a megfelelő helyen lenned."
Mennyire fontos a lazaság ebben a szakmában?
Kimi Rí키ikkönen: "Nem akarok aggódni, csak élni az életemet. Eddig bejött ez a hozzáállás és sikeres voltam. Pozitívan gondolkozom. Silverstone vagy Magny Cours után is bosszankodhattam volna, hogy nem használtam ki a lehetőséget. De nem érek el vele semmit. Inkább azt mondom, hogy legalább néhány pontot sikerült szerezni. Lehetett volna rosszabb is."
Néhány kollegád olyan benyomást kelt, mintha a nap 24 órájában a munkája körül forogna minden gondolata.
Kimi Rí키ikkönen: "Ez csak kitaláció. Mindenki örül, ha valami másra gondolhat, amikor kilép a paddockból. Nem lehet eredményes, ha valaki mindig a munkájára gondol. A különbség köztem és a többiek között annyi, hogy a téli időszakban nem szívesen tesztelek. Inkább olyan dolgokkal foglalkozom, aminek semmi köze a munkámhoz. Szükségem van erre. Ha nem tudnám egy kis időre elfelejteni az autósportot, csökkenne az érdeklődésem."
Mi a legrosszabb a munkádban?
Kimi Rí키ikkönen: "Legszívesebben csak a versenyzéssel foglalkoznék. De elég rutinos vagyok ahhoz, hogy tudjam, a többi is hozzátartozik."
Jobban élvezed a munkát mint két esztendővel ezelőtt?
Kimi Rí키ikkönen: "Igen. A Ferrarinál remek helyem van. Itt hagynak lélegezni."
Alonso tudni szeretné, hogy 2009 után versenyezni fogsz-e.
Kimi Rí키ikkönen: "Nekem van időm."
Mire vársz?
Kimi Rí키ikkönen: "Miért kellene sietnem? 2009-re érvényes szerződésem van. Eleget fogok tenni az abban foglaltaknak, mindegy mit találgatnak. Tartom magam ehhez."
A Ferrari nem akarja tudni, hogy milyen terveid vannak 2009 után?
Kimi Rí키ikkönen: "Nem hiszem, hogy bármi is sürgetné a Ferrarit. Nem szoktak ilyen gyorsan dönteni egy szerződéshosszabbításról. Itt több dolgot is figyelembe kell venni. Ha eljön az ideje, dönteni fogok."
Nem tartasz attól, hogy unatkozni fogsz ha visszavonulsz?
Kimi Rí키ikkönen: "Nem szoktam unatkozni. Ha visszavonulok a Formula-1-ből, más versenyeken fogok részt venni. Egyszer a ralit is ki fogom próbálni. Minden terepen jónak kell lenned."
A ralivilágbajnokság is szóba jöhet?
Kimi Rí키ikkönen: "Ezt nem tudom megmondani, mert nem vettem részt komolyan egy ralin sem. Aszfalton valószínű jól menne, de nem tudom, hogy mennyire tudnám követni egy navigátor utasítását. Nem szoktam hozzá."
Gyorsabb vagy mint a testvéred Rami, aki a finn bajnokságban indul?
Kimi Rí키ikkönen: "Nem tudtuk összemérni a tudásunkat."
Igaz, hogy néha unatkozol az autóban?
Kimi Rí키ikkönen: "Csak akkor, ha toronymagasan vezetek, mint tavaly Ausztráliában. Ilyenkor előfordul, hogy más dolgokra gondolok, vagy a gombokkal játszom a kormányon. De fennáll a veszély, hogy eltéveszted a féktávot. Idén sajnos nem voltak ilyen versenyek."
Formula-1-es autót a legjobb vezetni?
Kimi Rí키ikkönen: "A legjobban az első évben élveztem. Minden új volt nekem. Az autó, a pályák. Tavalyról idénre szinte semmi sem változott, csak eltűntek az elektronikus segédeszközök. De az autók jobbak lettek. Csak néhány kanyarban tűnik fel, hogy nincsen kipörgésgátló."
Mit teszel a legszívesebben? Videojátékozol, motorozol vagy elmész a barátaiddal szórakozni?
Kimi Rí키ikkönen: "Motorozás után elmenni a haverokkal."
Ismered Olaszországot?
Kimi Rí키ikkönen: "A gokartos időszakban sok időt töltöttem ott. De akkoriban még autóval közlekedtünk. A benzinkutakon, a hoteleken és a pályán kívül akkor sem sokat láttam belőle."
Mit csinálsz Sharon Stone autójával, amit Monte Carlóban vettél egy aukción?
Kimi Rí키ikkönen: "Még nem kaptam meg az autót. Azt sem tudom, hogy most hol van. Lehet küldik, de lehet hogy elkell hozni. De nem szórakozásból vettem, jótékony célra ment az összeg."
Forrás: Hockenheim sajtótájékoztató
Kovalainen nyerte a zárónapot
Heikki Kovalainen végzett az élen a Forma-1-es csapatok jerezi tesztsorozatának negyedik, egyben utolsó napján. A McLaren-Mercedes versenyzőjét Sebastien Bourdais és David Coulthard követi. A nap érdekessége, hogy a Ferrari alakulata is kipróbálta a RedBull Technology által kifejlesztett 'cápauszony-szerű' motorborítást. A jerezi tesztsorozat negyedik, egyben utolsó napján is verőfényes napsütés, illetve 30??í‚°C körüli hőmérséklet fogadta a csapatokat, akik tovább folytatták a munkát, hogy megfelelően felkészüljenek a jövő hétvégi Magyar Nagydíjra, illetve a 2009-es idénytől bevezetésre kerülő módosításokra.
A spanyol versenypályán pénteken Heikki Kovalainen zárt az első helyen, aki mögött a Toro Rosso versenyzője, Bourdais, valamint az idény végén visszavonuló David Coulthard végzett.
A wokingi gárda finn pilótája 116 kör megtételét követően 1:18.385-es köridővel zárt az élen, közel négy tizeddel maga mögé utasítva a francia Sebastien Bourdaist.
Kovalainen a nap részében tovább folytatta a munkát a csapat új fejlesztésű orrkúpjával, mely a BMW-Sauber és a Honda autóin látott 'szarvak' egy továbbfejlesztett változata. Ennek ellenére a finn pilóta legjobb köridejét ezek nélkül, még a délelőtt folyamán futotta meg (információink szerint slick abroncsokon és a 2008-as idénynek megfelelő aerodinamikai beállításokkal). A csapat továbbra sem biztos abban, hogy beveti-e az említett elemeket a hungaroringi futamon.
Kovalainen mögött tehát Sebastien Bourdais végzett, aki - csakúgy, mint Kovalainen - a bordázatlan felületű abroncsokkal utasította maga mögé a RedBull Racing veterán versenyzőjét, David Coulthardot.
??í‚Âket a Renault tesztpilótája, Romain Grosjean, valamint a Ferrari versenyzője, Felipe Massa követi.
A maranellói gárda a mai napon pályára vitte a mezőny szinte valamennyi csapata által (a BMW és a Williams kivételével) kipróbált ún. cápauszonyt. A csapat brazil pilótája több, mint 1 másodperces hátránnyal végzett az ötödik helyen, megelőzve Kazuki Nakajimát és Nick Heidfeldet.
Finn hírügynökségek egyébként úgy értesültek, hogy a Ferrari megtalálta a magyarázatot a hockenheim-i hétvégén mutatott gyenge teljesítményre. A Turun Sanomat nevű hírügynökség úgy értesült, hogy a fő problémát az a hátsó felfüggesztés okozta, melyet a vörösök közvetlenül a Német Nagydíj előtt mutattak be. Jelentések szerint Kimi Rí키ikkönen és Felipe Massa csapata a jövő hétvégi Magyar Nagydíjon visszatér az említett elem korábbi változatához.
A BMW-Sauber német pilótája, Nick Heidfeld 453 km-t tett meg ma, s főként az F1.08-as versenygép aerodinamikai illetve mechanikai beállításaira fókuszált. A nagy hőségnek köszönhetően a csapatnak sikerült megfelelően felkészülni hazánk versenyére, ahol a meteorológusok előrejelzése szerint szintén 30 ??í‚°C körüli hőmérsékletek várhatóak. Heidfeld napja mindazonáltal nem volt problémamentes, a német alatt még a délelőtt állt meg az autó, a csapat tájékoztatása szerint az egyik szenzor hibásodott meg a német-svájci istálló versenygépében.
Ma egyébként BMW pilótáján kívül kétszer kellett még megszakítani piros zászlóval a körözést, mindkét a Toyota tesztversenyzője, Kamui Kobayashi (aki ma utolsóként zárt) miatt, aki fél órával az edzés kezdetét követően kicsúszott a pályáról, míg délután műszaki hiba hátráltatta.
"Sűrűn napot zártunk ma, ennek ellenére minden jól ment" - értékelt Kobayashi.
"A nap nagy részében a jövő hétvégi budapesti futamra való felkészüléssel foglalkoztunk és úgy gondolom, sikerült sokat fejlődni. Később kipróbáltuk a Bridegstone 2009-es idényre szánt abroncsait is."
A japán versenyzőt a hondás Jenson Button, valamint a Force India német pilótája, Adrian Sutil előzte meg a zárónapon.
1.(FIN)H. KovalainenMcLarenMP4-231:18.385 116
2.(FRA)S. BourdaisToro RossoSTR31:18.746+0.361 113
3.(GB)D. CoulthardRed Bull RacingRB41:19.494+1.109 93
4.(FRA)R. GrosjeanRenaultR281:19.561+1.176 90
5.(BRA)F. MassaFerrariF20081:19.611+1.226 92
6.(JP)K. NakajimaWilliamsFW301:19.724+1.339 100
7.(GER)N. HeidfeldBMW SauberF1.081:19.915+1.530 99
8.(GER)A. SutilForce IndiaVJM-011:19.965+1.580 72
9.(GB)J. ButtonHondaRA1081:20.532+2.147 98
10.(JP)K. KobayashiToyotaTF1081:20.878+2.493 90